Online szófelhők használata a tanítási órákon
Minden bizonnyal a legtöbben találkoztunk már szófelhőkkel akár az interneten, akár a városban valahol, de őszintén szólva, az órán tanultak előtt nem fordult meg bennem az, hogy ezek mennyire jól használhatóak akár tanítási órán is. Legyen szó akármilyen óratípusról - bevezető, új ismeretet feldolgozó, gyakorló, rendszerező vagy ellenőrző órák -, mind esetén tökéletesen alkalmazhatóak a szófelhők. Ebben a bejegyzésben a saját szaktárgyaimon való alkalmazásokra fogok példákat írni többé-kevésbé az óratípusoknak megfelelően.
Az általam legjobbnak tartott szófelhő készítő a Wordart, amellyel regisztráció nélkül is nagyon változatos szófelhők készíthetők. Egy másik, szintén nagyon jól használható oldal a Poll everywhere, ahol számos feladat közül válogathatunk, így az akár a diákokkal közösen készíthető szófelhőt is beleértve. Mindkét alkalmazást használtam már korábban, így egyéni tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy könnyű őket használni és a végeredmény is nagyon szép lesz.
A továbbiakban a saját példáimat emelném ki szófelhő alkalmazására a két szaktárgyam, az angol és a biológia esetében. A legtöbb általam preferált használati módhoz készítettem szófelhőket is a fentebb említett alkalmazások segítségével.
1. A bevezető órákon egy-egy témakör kezdetekor nagyon hasznos lehet az, ha a diákjainkkal a Poll everywhere segítségével olyan szavakat gyűjtünk össze, amik az adott témához relevánsak. Erre jó példa lehet angol órán az, amikor például a "daily routine" (napirend) témakörnél diákjainkat arra kérjük, hogy írják le hétvégi programjukat, vagy amikor a "hobbies" (hobbik) témakörnél a saját hobbijukról kérdezzük őket.
Ez utóbbi lehetőségre készítettem egy szófelhőt az alkalmazás segítségével, ahova olyan hobbikat írtam be, amelyek a diákok lehetséges válaszai között szerepelhetnek:
Ugyanezen alkalmazás segítségével az óra eleji ráhangolódás szakaszra is megfelelő feladatot készíthetünk. Erre jó példa lehet az, ha megkérjük őket, hogy jellemezzék a hangulatukat egy szóban, és aztán az óra folytatásaként akár 1-1 mondatban meg is indokolhatják ezeket az érzéseket.
Ezen lehetőségek közül kiválasztva készítettem egy szófelhőt a Wordart segítségével, amelyen egy gerinces osztály, a madarak főbb jellemzőit gyűjtöttem össze.
A biológiai példán keresztül kitaláltam még egy angolórán felhasználható ötletet is, amely kezdő tanulók esetén nagyon jól használható lehet. Ezen szófelhő segítségével a vizuális típusú gyerekek könnyen megtanulhatják a színeket.
3. Ezeken a lehetőségeken kívül szívesen használnék szófelhőket összefoglaló, rendszerező órákon is. Ezekben feljegyezhetők a témakör során átvett főbb altémák, fogalmak, fontos részek. Ezek az összefoglaló szófelhők a diákok segítségére lehetnek a dolgozatra való készülés közben is.
Biológiából pedig a fogalmak szerepelhetnek a szófelhőben vagy olyan kulcsszavak, amelyek segítségével esszét kell írniuk.
Utóbbira készítettem egy példát, amelyben a megadott szavak segítségével kell a diákoknak esszét írniuk az emberi szervezet reflexeinek működéséről.
Összességében úgy gondolom, hogy az általam felsorolt esetekben a szófelhők használata pozitív élménnyel szolgálhat minden diák számára. Remélem, hogy jövőbeli tanárként sok-sok ilyet tudok majd használni a saját óráimon is. :-)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése