A mémek használata az oktatásban
Hogy miért használjunk mémeket az oktatásban? A kérdésre egyszerű a válaszom: azért, mert látványosak, szórakoztatóak és figyelemfelkeltőek. Úgy gondolom, hogy egy megfelelően elkészített mém a tananyagra fordítja a figyelmet már a
kép megmutatásának pillanatában. Ezen felül annak, aki a vizuális tanulási stílust részesíti előnyben, nagy könnyedség lehet a
tananyagot látni vicces képek formájában is, hiszen így jobban eltárolja memóriájában az információt, mintha csak hallaná a
tanártól.
A tanárok számára a mémkészítés célja a saját, illetve diákjaink érzéseinek kifejezése egy adott témával kapcsolatosan vagy a
saját szaktárgyunk tanítása során is felhasználjuk fogalmak, új tananyag
definiálására vagy akár összefoglalásra is.
Készítettem pár mémet a Meme Generator segítségével, amik inkább az érzelemkifejezést szolgálják 1-1 témával kapcsolatosan:
1. A biokémia rész egy elég nehezen érthető, sok magyarázatot igénylő tananyagrész, így ez a kép tökéletesen kifejezheti a diákok érzéseit:
2. Mindannyian el tudjuk képzelni azt, hogy milyen nehéz lehet választani a dolgozatra készülés és a kedvenc
sorozatunk megnézése között:
3. Valahogy így érezhetik magukat a diákok, amikor meg kell tanulniuk egy nehéz folyamatot:
4. És végül, a tanár érzései, amikor az egyik diákja egy növényi hormon helyett egy emberi hormont sorol fel:
Az érzések kifejezésén túl, hasznos lehet a mémek használata a tananyag megtanításában is, ezekhez
az internetről kerestem példákat.
1. Ezzel a képpel bemutathatók a DNS-ben található bázisok és akár elmagyarázhatjuk a bázispárosodás szabályait is:
![]() |
A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes22/ |
2. A fotoszintézis tanulásakor hasznos lehet ennek a két mémnek az átvitt értelmezése:
![]() |
A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes27/ |
![]() |
A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes26/ |
3. A DNS-replikáció magyarázatakor hasznos lehet ez a mém:
![]() |
A kép forrása: https://funnyjunk.com/Biology+
meme+comp/funny-pictures/6211912/ |
4. És a végére pedig egy vicces kép, amely a sejtek felépítésének tanulásakor behozható a tanórára:
![]() |
A kép forrása: https://www.redbubble.com/
shop/biology+memes+posters |
Összességében úgy gondolom, hogy a mémek használatával közelebb juthatunk a diákokhoz, és szórakoztatóbbá,
emlékezetesebbé tehetjük a tananyagot is. :-)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése