A mémek használata az oktatásban



Hogy miért használjunk mémeket az oktatásban? A kérdésre egyszerű a válaszom: azért, mert látványosak, szórakoztatóak és figyelemfelkeltőek. Úgy gondolom, hogy egy megfelelően elkészített mém a tananyagra fordítja a figyelmet már a kép megmutatásának pillanatában. Ezen felül annak, aki a vizuális tanulási stílust részesíti előnyben, nagy könnyedség lehet a tananyagot látni vicces képek formájában is, hiszen így jobban eltárolja memóriájában az információt, mintha csak hallaná a tanártól.

A tanárok számára a mémkészítés célja a saját, illetve diákjaink érzéseinek kifejezése egy adott témával kapcsolatosan vagy a saját szaktárgyunk tanítása során is felhasználjuk fogalmak, új tananyag definiálására vagy akár összefoglalásra is.

Készítettem pár mémet a Meme Generator segítségével, amik inkább az érzelemkifejezést szolgálják 1-1 témával kapcsolatosan:

1. A biokémia rész egy elég nehezen érthető, sok magyarázatot igénylő tananyagrész, így ez a kép tökéletesen kifejezheti a diákok érzéseit:  



2. Mindannyian el tudjuk képzelni azt, hogy milyen nehéz lehet választani a dolgozatra készülés és a kedvenc sorozatunk megnézése között:


3. Valahogy így érezhetik magukat a diákok, amikor meg kell tanulniuk egy nehéz folyamatot: 


4. És végül, a tanár érzései, amikor az egyik diákja egy növényi hormon helyett egy emberi hormont sorol fel: 



Az érzések kifejezésén túl, hasznos lehet a mémek használata a tananyag megtanításában is, ezekhez az internetről kerestem példákat.

1. Ezzel a képpel bemutathatók a DNS-ben található bázisok és akár elmagyarázhatjuk a bázispárosodás szabályait is:

A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes22/


2. A fotoszintézis tanulásakor hasznos lehet ennek a két mémnek az átvitt értelmezése: 

A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes27/

A kép forrása: http://funnyminionsmemes.com/2018/01/19/
27-biology-memes/27-biology-memes26/


3. A DNS-replikáció magyarázatakor hasznos lehet ez a mém:

A kép forrása: https://funnyjunk.com/Biology+
meme+comp/funny-pictures/6211912/


4. És a végére pedig egy vicces kép, amely a sejtek felépítésének tanulásakor behozható a tanórára:

A kép forrása: https://www.redbubble.com/
shop/biology+memes+posters


Összességében úgy gondolom, hogy a mémek használatával közelebb juthatunk a diákokhoz, és szórakoztatóbbá, emlékezetesebbé tehetjük a tananyagot is. :-)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A digitális technológia használatának előnyei és hátrányai az oktatásban

Online szófelhők használata a tanítási órákon

Google alkalmazások használata a tanórán