Tanítási filozófiám
"Én azt hiszem, annál nincs nagyobb öröm, mint
valakit megtanítani valamire, amit nem tud."
(Móricz Zsigmond)
Ahogyan az idézet is mutatja, a tanítás és a tanulás
egyaránt öröm, hiszen sok-sok új dolgot tanulhat meg ezek során mind a tanár,
mind a diák.
![]() |
| A kép forrása: https://www.insidehighered.com/advice/2016/ 10/18/how-engage-students-classroom-essay |
Az oktatást és nevelést személy szerint nagyon
fontosnak tartom, ugyanis olyan tudást kapnak az iskolákban a gyerekek, amely
az elkövetkezendő életükben egyre nagyobb fontossággal bír. Falus Iván (2003)
elképzelése szerint az oktatás célja a tanulók személyiségfejlődésének
változtatása, fejlesztése a tanítási-tanulási folyamatok során. Emellett
alapvetőnek tartom azt, hogy az oktatás az életre nevelje a diákokat.
Létfontosságúnak tartom, hogy ne csak ismeretanyagot közvetítsen az iskola,
hanem megtanítsa a diákokat tanulni és logikával tájékozódni az őket körbe vevő
nagyvilágban.
Úgy gondolom, hogy mindkét szakpárom – biológia, angol
– tanításával érdekes, életszerű tényeket taníthatok majd leendő diákjaimnak.
Azért választottam ezt a szokatlannak mondható párosítást, mert kiskorom óta ez
az a két tárgy, amely szívemhez nagyon közel áll. Véleményem szerint az angol,
mint lingua franca (eltérő anyanyelvű csoportok közös nyelve) manapság már a
legelterjedtebb nyelv, ezért ennek segítségével a diákok bárhol megállhatják
helyüket és kommunikálhatnak más nemzetiségű emberekkel. A biológiát pedig
azért tartom fontosnak, mert az alapvető életjelenségekkel és betegségekkel
szerintem minden embernek tisztában kell lennie.
A tárgyaim tanítása során az a legfőbb célom, hogy
megszerettessem a gyerekekkel mind a biológiát, mind az angol nyelvet, hiszen saját
példámból adódóan tudom, hogy ha valami nem érdekel annyira, akkor kevesebb
energiát fektetek bele. A mai rohanó és modern világban nem csak a diákok
életvitele változik meg, hanem ezzel együtt a technikai eszközök befolyása is
egyre inkább nő. Úgy hiszem, hogy az IKT-s eszközökkel sokkal könnyebben
felkelthető a tanulók figyelme, mert a saját mindennapos használati eszközeiket
– például telefon, tablet, laptop – használva ismerős környezetben közelebb
kerülhetnek a tárgyhoz magához is.
Számos olyan alkalmazást és internetes oldalt ismerek,
amit nagyon szívesen fogok használni a jövőben. Ezek közül egy-kettőt kiemelve,
angolórán hasznos lehet a Quizlet, amely a szótanulást könnyíti meg; a TED,
ahol különféle izgalmasabbnál izgalmasabb témájú videók találhatók. Biológia
órán szívesen használnék különféle folyamatmagyarázó ábrákat és videókat
(például a youtube-on sok ilyen van), illetve mindkét órán hasznosnak tartom a
fogalomtérképek és a Kahoot használatát, ahol rövid kvízekkel tesztelhetjük a
diákok tudását.
A behaviorista elmélet a gyakorlás fontosságát emeli ki. A gyakorlás sok esetben fontos lehet, az angol nyelv esetén például egyes szituációs feladatok begyakorlására, biológiaórán pedig a számolásos feladatok esetén. Ezzel szemben úgy gondolom, hogy minden diák unja azt a módszert, amikor a nyelvtanárok az igeidőket csupán nyelvtankönyvekből kivett feladatosorokkal próbálják begyakoroltatni – nem azt mondom, hogy nem kell így gyakoroltatni, de tartani kell a mértéket ebben is, mert például kisfilmekből, videókból sokkal széleskörűbb tudáshoz jutnak a diákok ezen a téren is.
A kognitivizmus elmélete az előzetes tudáshoz köti az új anyagrészeket, illetve kontextusban gyakoroltat. Ez a felfogás a biológia esetén megjelenik, mivel egy példát kiemelve, előbb tanuljuk meg az izomszövetet és csak utána a mozgás szervrendszerét, ahol viszont fontos lesz tudni az aktin-miozin szálakról, amelyeket már korábban tanultak a diákok. Az angol nyelv esetén a nyelvtantanulásban folyamatosan vissza-visszatérünk egy-egy régebbi igeidőre, azt újra gyakorolva, esetleg összehasonlítva egy másikkal.
A harmadik elmélet a konstruktivizmus. Ez magába foglalja konkrét helyzetek értelmezését és életszerű problémák megoldását. A biológiában nagyon fontos téma a természet- és a környezetvédelem; leendő biológiatanárként kiemelkedően fontosnak tartom a környezettudatos nevelést, amelyhez azt hiszem, hogy én is sokat fogok hozzátenni, akár projektek, akár kisebb feladatok, videók segítségével. Másik ilyen téma az egészségvédelem és egészségtudatos életmód, amelyek mind-mind alappillérei egy egészséges, hosszú életnek.
Végül, a konnektivizmus az IKT-s eszközöket hívja segítségül. Ennek alkalmazásával megkérhetjük diákjainkat, hogy keressenek érdekes cikkeket, videókat számukra különös témákban.
A megfelelő tanulási környezet kialakítását alapvetőnek tartom annak érdekében, hogy a diákok szívesen tanuljanak. Mind a szülők, mind a tanárok felelősek a tanulói környezet kialakításáért, az iskolában és otthon egyaránt kell egy kis sarok, ahol a diák érdemben tanulni tud. Az osztálytermekre kitérve fontosnak tartom, hogy tágas, világos termek legyenek sötétítőfüggönyökkel, illetve kinyitható ablakokkal, amik elősegítik a könnyű szellőztetést. Emellett jó, ha személyes, az osztályra jellemző tárgyakat, képeket helyezünk el a teremben, ezzel is növelve az összetartozás érzését. Az iskola területén belül nélkülözhetetlennek tartom azt, hogy legyenek kialakítva társalgó helyek, ahol a diákok kedvükre beszélgethetnek, illetve a szüneteket tölthetik – ilyen társalgó hely lehet akár az udvar, vagy a folyosókon kihelyezett padok is.
![]() |
| A kép forrása: https://www.evaluationforms .org/examples/ |
Mindezt átgondolva és leírva, egyre jobban várom már
azt, hogy tanítsak és a sok-sok elképzelésemet megvalósítsam majd a jövőben! J
Felhasznált irodalom:
Falus, I. (2003). Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához.






Megjegyzések
Megjegyzés küldése